PENGGUNA itulah lebih POWER dalam menentukan margin keuntungan syarikat tersebut.
> > Apa kita boleh lakukan bersama-sama?
> > Caranya kita boleh bersama-sama Ianya LEBIH BERKESAN berbanding kempen
> > “jangan beli petrol pada hari tertentu” yang dilakukan pada April atau Mei lalu.
> > Syarikat minyak hanya akan mentertawakan sebab mereka tahu dengan tidak membeli petrol, kita akan menyusahkan diri sendiri. Ia lebih menyusahkan pengguna sendiri berbanding penjual.Tapi, tak kiralah dari siapa idea ini yang mencadangkan pelan yang benar-benar berkesan.. Sila teruskan membaca dan ambillah bahagian dalam rancangan ini.Mengikut kenyataan dari negara-negara pengeluar minyak anggota OPEC harga seliter petrol adalah semurah 89 hingga 95 sen sahaja.Tetapi syarikat-syarikat pembekal minyaklah yang mengaut keuntungan besar dari situasi sekarang ini.Kita sebagai pengguna perlukan tindakan agresif untuk ‘mengajar’ mereka bahawa PEMBELI juga ada kuasa untuk yang mengawal harga, bukan penjual sahaja.
> > Dengan harga petrol yang naik begitu tinggi sekarang ini, kita pengguna perlu bertindak segera.
> > Satu cara yang disarankan untuk menurunkan harga petrol ialah dengan memberikan tamparan ‘market leader’ industri berkenaan, iaitu dengan tidak membeli petrol dari penjual tertentu. Ini dapat kita lakukan tanpa menyusahkan diri kita sendiri.
> > Ideanya begini:-
> > Untuk sepanjang tahun ini, JANGAN beli petrol dari TIGA SYARIKAT MINYAK TERBESAR DIDUNIA iaitu
> > 1) ESSO/MOBIL
> > 2) SHELL
> > 3) PROJET
> > Tiga syarikat gergasi inilah yang sebenarnya mengawal harga runcit petrol dan mengaut keuntungan untuk diri mereka sendiri.
> > Jika mereka tidak merasa penjualan petrol mereka menurun secara tiba-tiba sedangkan pesaing mereka akan terus maju, mereka akan mula
> > menurunkan harga. Dan jika mereka berbuat demikian yang lain akan turut serta.
> > Tetapi, untuk kaedah ini memberi kesan, kita kena memberitahu berjuta pembeli ESSO/MOBIL,SHELL dan PROJET.
> > Ia sangat mudah dilakukan.
> > Saya akan terangkan disini caranya:-
> > Saya menghantar mesej ini kepada ramai orang.
> > Jika setiap kita menghantar kepada sekurang2nya 10 orang atau lebih (30 x 10 = 300)?
> > Dan 300 orang ini hantar kepada sekurang2nya 10 orang atau lebih (300 x 10 = 3,000)? dan seterusnya.
> > Sebaik mesej ini sampai kepada generasi penerima yang ke 6, ia sebenarnya telah disebarkan kepada lebih TIGA JUTA pengguna petrol.
> > Sekali lagi, apa yang perlu anda lakukan ialah :
> > 1) Menghantar mesej ini kepada 10 orang atau lebih, itu saja.
> > 2) Berhenti dengan serta merta membeli petrol dari ESSO/MOBIL, SHELL dan PROJET.
> > Itu sahaja…..
> > Berapa lama ia akan berlaku? Jika setiap kita
> > > menghantar email kepada 10 orang dalam satu
> > > hari, semua 3 JUTA orang akan dapat dihubungi
> > > dalam masa 8 hari sahaja.
> > > Saya cabar anda, jangan sangka anda tiada > kuasa, bertindak secara bersama.
> > > Ia pasti akan membuahkan hasil.
> > Jika anda terima saranan ini, sila sebarkan email ini.
> > TOLONG KEKALKAN KOMITMEN ANDA
> > SEHINGGA MEREKA TURUNKAN HARGA
> > DALAM LINGKUNGAN 80 SEN SELITER.
> > Mudah saja, anda cuma perlu…….
> > Beli petrol dari PETRONAS , dan CALTEX sahaja ….. jauhi diri anda
> > dari stesyen petrol ESSO/MOBIL, SHELL dan PROJET.
> > Inilah usaha kita bagi mengatasi masalah ini secara bersama. InsyaALLAH akan dipermudahkan niat baik kita ini. AMIN
No comments:
Post a Comment